Els presents materials sorgeixen d'una compilació de diferents elaboracions i revisions fetes amb motiu d'activitats formatives com:
Tutoria i mentoria als alumnes de batxillerat en el Treball de Recerca.
Mentorització per orientar, guiar i aconsellar a alumnat de programes de doctorat.
Formació de professorat en el Centre de Recursos Pedagògics del Vallès Occidental VI ( Montcada i Reixac, Ripollet i Sta. Perpètua).
Assignatura de Metodologia Científica dels programes de Màsters i Metodologia de la Investigació del programa de Doctorat de la facultat de Ciències de la Salut de la UIC.
Presentació del Treball de Recerca del Batxillerat
LIV Assemblea de l' AESECE celebrada a Barcelona el 25 d'abril de 2014, organitzada per l'Associació de Directius de Centres Concertats de Batxillerat de Catalunya
Aquest dossier ofereix recursos i consells útils per planificar i executar activitats de comunicació i divulgació d'una recerca: la Memòria i l'exposició oral. Cal destacar, a banda de la metodologia ofertada, l'interès pràctic, ja que s'exposen multitud d'exemples. S'ha estructurat en:
QUÈ ÉS la Memòria del Treball de Recerca i les PARTS que té, amb una petita explicació de cadascuna d’elles. Constituteix un llibre d'estil.
COM ES FA, és a dir, dedicat a escriure i redactar la Memòria del Treball de Recerca d’acord amb el llibre d ‘estil i que s’aborda amb profusió d’exemples.
l’HEM FET; això és, hem aplicat DIFERENTS ASPECTES o CONTINGUTS de la RECERCA en les parts de la Memòria vistes en els capítols anteriors, amb molts exemples que ho il·lustren.
PREPARACIÓ de la presentació visual i la realització de l’exposició oral.
Es proporcionen suggeriments per fer la introducció del Treball de Recerca: la tria del problema de recerca, el seu plantejament, quin títol li posem al treball i formulació d'objectius.
En que consisteix el marc teòric d'una recerca, què és la cerca d'informació i com es fan les cites i referències bibliogràfiques en el text del treball.
S'exposa la primera part del marc aplicat, amb el mètode, els paradigmes positivista i interpretatiu que donen lloc a les metodologies quantitatives i qualitatives, respectivament.
Dedicat a la segona part del marc aplicat: l'establiment d'hipòtesis (si la recerca les necessita), que són, tipus i com es formulen; les tècniques i els instruments de recollida d'informació, el qüestionari (amb els diferents tipus d'ítems i exemples d cadascun) i l'entrevista.
Les conclusions són el reflex de la introducció; si a la introducció es plantejava què volem investigar i que esperem assolir, a les conclusions donem comte del que hem fet i trobat.
S'explica la seva funció, es donen motius de la seva importància, pautes per redactar el seu contingut i un exemple detallat d'unes conclusions d'una recerca.
El format APA (Associació de Psicologia Americana), és un model estàndard que presenta un conjunt de normes per a la citació de fonts, referències bibliogràfiques, documents científics, acadèmics i de recerca, cites literàries, articles de notícies, comunicacions personals, lleis, llibres, mapes, vídeos, tesis... entre d'altres utilitats que ens dóna. És l'estil més usat en ciències socials.
A més de l'estil APA, existeixen altres normes que també s'apliquen en el camp acadèmic: Normes d'estil de Chicago, Format MLA (creat per l'Associació de Llengües Modernes), Normes Vancouver, Estil Harvard.
Tot seguit teniu uns enllaços (se n'ofereixen tres per si algun d'ells varia, es trenca l'enllaç o no s'actualitza el seu contingut) on poder consultar i aplicar les normes APA en el Treball de Recerca.
Bloc d'en Carlos Sánchez amb les normes APA actualitzades i exemples de com citar i referenciar.
Suport a l'Aprenentatge de la biblioteca de la Universitat de Girona per citar i referenciar documents. També es proporcionen molts exemples.
Menjar més xocolata, el secret per guanyar més premis Nobel?
Discussió sobre un article publicat en la prestigiosa revista anglesa de Medicina (NEJM), on es posa en evidència com és de fàcil trobar correlacions estadístiques entre dues variables i que no costa gaire caure en l'error d'atribuir una relació causa-efecte a les correlacions esmentades sense realitzar estudis controlats en profunditat, els únics capaços de revelar si aquesta relació pogués existir, que de vegades passa; i en altres, no.
Es van fer ressò prestigiosos mitjans de comunicació com la BBC, la CNN, El Mundo, La Razón, ABC... i és que no deixis que la veritat t'espatlli un bon titular...
Tonteries les justes... Correlació no implica causalitat!