La gènesi d'aquests materials es troba en la realització d'uns tallers per als alumnes del curs de formació bàsica de l'Escola de Policia de la Generalitat de Catalunya.
Els aspirants a agents dels cossos de policia catalans (mossos d'esquadra i policies locals) compartien, majoritàriament, una sèrie de característiques: feia temps que havien deixat d'estudiar; l’horari condensat de les classes o la quantitat de pràctiques feien que, de vegades, s’acabi estudiant pensant només en la manera d’aprovar ràpidament. Aquest mètode d’estudi no comporta un bon aprenentatge, i és molt probable que el que s’hagi estudiat en aquestes condicions s’oblidi amb facilitat o, fins i tot, que l’aspirant suspengui la prova.
Davant d'aquesta situació, el servei de planificació docent va organitzar uns tallers voluntaris per als aspirants, previs al curs de formació bàsica . Un d'aquests tallers era el de Tècniques d'Estudi pel qual es van elaborar dos dossiers o quaderns amb els materials d'aprenentatge corresponents.
El dossier amb les activitats que servien per aplicar les eines explicades estava format per textos extrets de diferents assignatures del cus de formació bàsica (amb la intenció que fossin funcionals i útils) i per textos utilitzats en matèries de geografia i sociologia de batxillerat. Posteriorment també s'han utilitzat en diferents cursos de competències com a formador de formadors i en tutories de secundària.
El material del quadern està configurat per quatre moments que es troben presents en el procés d’aprenentatge:
Els factors que influeixen en l’estudi. Ja siguin els externs a l’estudiant o ambientals, com els interns o personals; així com l’exposició d’uns hàbits recomanables de cara a optimitzar la influència d’aquests factors.
La classe, espai d’ensenyament-aprenentatge, amb la seva importància, els factors que influeixen en l’aprofitament de la classe i la presa d’apunts a partir de les explicacions del professor.
Les tècniques d'aprenentatge: d’una banda les tècniques d’enregistrament d'informació que operen de manera sincrètica o global i analítica i, per l'altra, d’aquelles que es basen en el mètode sintètic.
Finalment els exàmens, amb la diferenciació i descripció dels tipus més emprats, l’estudi de cara a un examen, les estratègies per preparar-los i unes consideracions per al moment de fer-los.
Les activitats que es proposen en aquest dossier estan dissenyades a partir de texts de diferents matèries i pensades per realitzar-les de manera que serveixin per a que l’alumnat passi del saber al saber fer, aplicant les tècniques d’estudi explicades.
Un enfocament genèric d'aquestes pot ser:
Fixar-se en l’estructura del text. Observar la presència d’indicadors visuals (enumeració d’apartats, subapartats, sagnats de paràgrafs…), paraules destacades (en negreta o cursiva).
Fer una lectura del text. Una primera, de forma exploratòria per fer-se una idea global i amb una segona lectura, aquesta ja de manera detallada o comprensiva, per copsar les idees principals, les secundàries, les definicions….
Subratllar les idees principals i secundàries del text.
Esquematitzar. Cada alumne decideixi quin és el tipus d’esquema més adient que farà en funció del contingut del text. En algunes activitats ja se'ls hi proposa un esquema determinat.